Overgewicht

Overgewicht en snurken

Een typische uiting van snurken is natuurlijk het geluid dat wordt veroorzaakt welke ongelooflijk hard kan zijn. In sommige gevallen gaat het geluid door merg en been en dat komt met name door de rustige omgeving waarin de snurker zich op dat moment bevindt. De nachtis het moment van rust en proberen de meeste mensen ook hun rust te nemen, helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. Of het nu een aangeboren gebrek is veroorzaakt door bijvoorbeeld een te nauwe neusopening of dat er sprake is van een verkeerde slaaphouding, in bijna alle gevallen is er wel wat aan te doen. Dit geldt zeker voor de te zware snurkers, zware qua gewicht. Bij overgewicht kan er vetstapeling ontstaan rond de keel, waardoor deze te smal wordt. Door deze versmalling kunnen het zachte gehemelte met de huig, de tong en de wanden van de keelholte dan naar elkaar toe gezogen worden en gaan trillen. Met deze informatie in het achterhoofd lijkt de oplossing simpel: afvallen.

Overgewicht veroorzaakt snurken of snurken veroorzaakt overgewicht?

Overgewicht en snurkenAfvallen is dus dé oplossing tegen snurken als de snurker/snurkster te zwaar is. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat snurken ook overgewicht kan veroorzaken, het houdt elkaar feitelijk in stand. Door het snurken slaap je niet goed waardoor je overdag vermoeid bent. Om dit gebrek aan energie te compenseren is voedsel nodig. Er wordt weer wat gegeten terwijl dat helemaal niet nodig is. Er moet echt actie ondernomen worden om beide problemen uit de weg te ruimen.

Tips tegen snurken bij overgewicht

Omdat overgewicht snurken stimuleert, zal er in de eerste plaats iets gedaan moeten worden aan het overgewicht. Met deze tips zet je al een grote stap in de goede (snurkvrije) richting:

  1. Probeer meer te bewegen. Neem de trap, pak de fiets in plaats van de auto of ga naar een sportschool. Dit hoeft helemaal niet drastisch te zijn. Kleine verbeteringen zijn al goed.
  2. Let op je voeding en de hoeveelheid voeding. Neem genoeg groenten en fruit en probeer de ongezonde snacks te vermijden. Raadpleeg desnoods de schijf van vijf.
  3. Drink voldoende en dan het liefst geen koolzuurhoudende dranken.
  4. Eet regelmatig en neem geen zware maaltijd voordat je naar bed gaat.
  5. Zoek een partner met wie je samen gaat afvallen. Je kan heel veel steun hebben aan iemand die hetzelfde doormaakt als jij.

Niet alleen om snurken tegen te gaan, is het verstandig om aan je gewicht te werken. Het zal je algehele gezondheid verbeteren waardoor je fitter en actiever deel kunt nemen aan het dagelijks leven. Probeer een middenweg te vinden in een acceptabele manier om én lekker te eten en af én toe te genieten van iets ongezonds, dan zal een snurkvrije nacht ook deel gaan uitmaken van je leven.