Een goede nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

Er zijn altijd genoeg redenen om op te noemen waarom u niet lekker zou kunnen slapen. U bent misschien de afgelopen weken wel heel erg gestrest geweest door de drukte op uw werk. Of u piekert misschien heel veel, omdat u veel zorgen aan uw hoofd heeft. Hoe kunt u nu zorg dragen voor een goede nachtrust? En hoe kunt u toch tot rust komen, wanneer u wakker schrift van uw eigen gesnurk of het gesnurk van uw partner? Hierbij een aantal tips die u verder op weg helpen om van een welverdiende nachtrust te genieten.

Structuur

Goed slapenU kunt een goede nachtrust bevorderen door een structuur in te bouwen in uw levensritme. Ga bijvoorbeeld altijd dezelfde tijd uit bed en probeer ’s avonds ook zo veel mogelijk dezelfde tijd naar bed te gaan. Een structuur die voortdurend verandert, maakt dat u onrustig kunt gaan slapen en niet de slaap krijgt die u nodig heeft.

Overprikkeld

Veel mensen zijn overprikkeld omdat ze gedurende de hele dag bloot staan aan allerlei prikkels die op hen afkomen. Het voortdurend online zijn en beschikbaar moeten zijn, maakt dat uw lichaam en uw hersenen actief blijven en niet de rust krijgen die ze nodig hebben. Het is daarom goed om bijvoorbeeld heel bewust uw telefoon een uur voor het slapen gaan uit te zetten en geen televisie meer kijken voordat u naar bed gaat. Maar probeer u te concentreren op één ding. Bijvoorbeeld het lezen van een boek.

Stressvermindering

U kunt veel stress verminderen door op een gezonde wijze met uw geest en lichaam om te gaan. Draag zorg voor voldoende beweging door middel van sport en zorg dat u voldoende vezels, groente en fruit eet. Dat bevordert niet alleen stressvermindering, ook helpt het u daarmee om beter in slaap te komen. En wanneer u geneigd bent om veel te piekeren, kan het zeker eens helpen om uzelf te trainen in ademhalingstechnieken.

Snurken

U kunt bij uzelf snurken verminderen door op uw buik of zij te gaan slapen. Wanneer u geneigd bent om snel gestrest te zijn, kan dat het snurken ook bevorderen. Geef uzelf daarom ruimte om te ontstressen en heerlijk uit te rusten. Wanneer uw partner snurkt kunt u ook oordopjes kopen, waardoor u zelf wel heerlijk kunt slapen. En gelukkig zijn er ook knijpertjes te koop voor uw partner, waardoor