Zo slaap je beter

Zo slaap je beter, ultieme tips voor een gezonde nachtrust

Niets is zo vervelend dan aan het begin van de dag je bed uit te stappen en te voelen dat je eigenlijk gebroken bent. Je bent er nog helemaal niet klaar voor terwijl de dag al wel begint. Vermoeid wordt opgestaan en dat heeft allerlei vervelende gevolgen. Niet alleen jij zelf hebt last van je vermoeidheid, ook je omgeving of werk kunnen negatieve effecten ervaren. Komt het regelmatig voor dat je gebroken wakker wordt dan is het belangrijk je nachtrust eens onder de loep te nemen, mits er natuurlijk geen sprake is van een ander probleem.

Tips om beter te slapen

De volgende tips zouden een goede nachtrust moeten bevorderen:

  1. Gebruik het bed om in te slapen en sta elke ochtend op dezelfde tijd op. Lees niet, eet niet en kijk geen tv in je bed.
  2. Probeer erachter te komen met hoeveel slaap je uitgerust opstaat. Niet iedereen heeft dezelfde hoeveelheid slaap nodig. Naarmate je ouder wordt, wordt de slaapduur sowieso korter. Ga ook op een vast tijdstip naar bed.
  3. Als je in bed niet in slaap kan komen binnen 15 minuten, ga er dan uit. Ga lezen, muziek luisteren of in bad en probeer het daarna nog eens. Blijf niet liggen woelen in bed.
  4. Voordat je naar bed gaat is het verstandig geen zware lichamelijk inspanningen meer te verrichten.
  5. Zorg dat je niet telkens naar de wekker kijkt, draai deze bijvoorbeeld om.
  6. Overlast kan de slaap ernstig storen. Dit kan door veroorzaakt worden door lawaai, warmte, vochtigheid of comfort. Zoek uit wat voor jou een prettige omgeving is om in te slapen.
  7. Probeer geen dutjes te doen overdag, deze kunnen je nachtrust of het in slaap vallen ontwrichten.
  8. Zorg dat je overdag voldoende beweging en ontspanning hebt.
  9. Eet gezond en regelmatig.
  10. Probeer geen alcohol of koffie te drinken voordat je naar bed gaat, deze middelen kunnen de kwaliteit en hoeveelheid slaap ernstig verstoren.
  11. Wees voorzichtig met slaapmiddelen.

Droomland

Iedereen heeft wel eens last om de slaap te vatten of slaapt wel eens minder goed. Komt het sporadisch voor dan is er niets aan de hand. Vaak is de reden ook eenvoudig te achterhalen; een gebeurtenis van overdag, een overlijden, een ruzie of een blijde gebeurtenis. Snurken kan ook een factor zijn die de slaap kan belemmeren. Oordopjes zijn dan de eerste optie om dat probleem uit te schakelen. Tegenwoordig zijn oordopjes van zo’n goede kwaliteit dat droomland niet ver weg hoeft te zijn. Als er sprake is van een langdurige slapeloosheid of een altijddurende verstoorde nachtrust, is het zaak eens naar de huisarts te gaan.